tirsdag 18. september 2012

Plattformtrening, kriterieplan og loggføring!

Jeg og Lotta går akkurat nå Plattformkurs hos Canis i Harstad (Marit og Leif Ole), hvilket er veldig moro :-) Vi storkoser oss på kurs, godt å få bli kjørt litt i klikkertrening igjen! :-) Sist søndag så var treningsplan og loggføring på planen, og jeg må si at jeg var rimelig tom i hodet etter 5 dager med knallhodepine.. :-/ Men men, det gikk kanskje ikke så bra, men det gikk no på et slags vis :-) Stakkars Kjersti.. Ikke så enkelt å loggføre når jeg ikke selv husket hva jeg nettopp hadde sagt jeg sku gjøre.. :-) Ja ja. Den dagen, den sorgen - vi er forhåpentligvis kommet oss både en bit videre, samt skjerpet oss litt til neste gang så blir det sikkert bra tilslutt :-)

Vi fikk ihvertfall i hjemmelekse til å lage kriterieplaner og loggføre disse, og planen min var at jeg sku få gjort dette hver dag. Allerede igår så gikk den i vasken - med ny runde m hodepine så hoppet jeg til køys allerede 21, og det uten å hverken skrevet kriterieplan, trent, loggført eller scrappet (som også egentlig var på planen for kvelden enda det ikke har noe med hundetrening å gjøre :-)). Hundene fikk seg da en tur i det minste.. Idag våknet jeg derimot uten hodepine, og vips så har jeg faktisk klart å vært litt flink! :-) Har laget en kriterieplan for kriterium 2: Komme opp på plattform med alle 4 poter fra alle vinkler. Da Lotta sliter med å komme opp fra sidene, så har jeg delt den inn i 8 del kriterium, og vi har idag trent på del kriterium 1-3 samt 6 og 7. I tilegg så har jeg laget for kriterium 5, (vi har trent på del kriterium 1-2), samt kriterium 6 (hvor vi har trent på del kriterium 2-3). Har loggført og, så fortsetter jeg slik så må det jammen bli pluss i boka assa!! :-D

Kriterium 5, :
Øke tiden for å stå på plattformen. Klikk og belønn i posisjon + ut.
Resultat:
Del kriterium 1, Omvent lokking: RRRRR
Del kriterium 2, Fører beveger seg bakover, fra hunden: RRRRF
Kommentar: Lotta står stødig når omvent lokking brukes. Ikke strukket tiden noe særlig, lokker 2-3 sek før belønning kommer. Når jeg beveget meg bakover så ramlet hun siste gangen ned med frempotene, men hun hoppet tilbake opp igjen på plattformen når belønning uteble :-)

Kriterium 6:
Stå på plattform i ulike posisjoner. Hunden står stille mens fører flytter seg fra front til ulike posisjoner. Fører bytter posisjon mens Lotta spiser. Belønning i posisjon + ut.
Resultat:
Del kriterium 2, Stå på venstre side: RRFFR RFRRR
Del kriterium 3, Stå på høyre side: FRRFR RRRFR
Kommentar: (Glemte å skrive ned hva hun feilet på til venstre - fysj! Husker ikke :-)). Når hun feiler på høyre side, så er det for at hun flytter ut bakparten (begge potene) til høyre. Hun kommer opp rett, men snur seg mot meg slik at hun går av.

Kriterium 2:
Komme opp på plattform med alle 4 poter fra alle vinkler. Belønning i posisjon + ut i den vinkel som jeg vil hun skal komme opp fra neste gang.
Resultat:
Del kriterium 1, 180gr: RRRRR
Del kriterium 2, 225gr: RRRRR
Del kriterium 3, 270gr: RRRRR
Del kriterium 1, 180gr: RRR (kun 3 for å gjøre det litt enklere igjen, før det igjen blir veldig vanskelig..)
Del kriterium 5, 135gr: RRRRR
Del kriterium 6, 90gr: RRRRR
Kommentar: Fantastisk fornøyd med frøkna!! :-D Hun hadde fin flyt, og gikk oppå plattformen i en gang, uten å nøle, fra alle vinkler! :-D Dvs  hun hadde en liten 1 sekunders nøling en gang når hun var på 90grader, gikk på med 2 - såg på meg - og gikk på med de 2 siste og :-) Absolutt godkjent! :-)

Avsluttende kommentarer: Første økten (kriterium 2) gjorde vi på plenen. Da brukte hun mye tid til å snuse og finne godbiten (langt gress..), så resterende økter flyttet vi til asfalt/oppkjørselen. Gikk mye bedre ihht flyt da (kjappere å finne godbit - kjappere repetisjon av moment). Utover det så har jeg ikke sett så veldig mye på flyt eller tid, men synes hun gjorde en veldig fin figur :-) Når jeg jobbet på kriterium 2 og 6 så kastet jeg kun godbiten bak eller fremfor henne, slik at det sku bli enklest mulig for henne å komme rett på. Hvis godbiten kom skjevt, kastet jeg bare en til slik at den da gjorde at hun kom rett på. Flink jente var hun! :-D



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar