torsdag 23. august 2012

Flink jente!

I helgen så har vi vært på Senja og gått ordinær blodsporsprøve :-) Hadde egentlig ikke noen forventinger til helgen, da Lotta er veldig umoden i sporet enda, og spør ofte om hjelp når hun begynner å plages. Opphold i vinkel er desidert verst, men også opphold på rakstrekker er vanskelig synes Lotta :-)

Lørdagen så gikk vi for dommer Svein Kyrre Jakobsen, og Lotta gikk et flott spor! Tok sporet i engang, sporet tryggt opp bakken, gjennom første vinkel, forbi sårleie og videre til vinkel nr 2. Så kom vi til et kjerr hvor hun surret litt, men etterhvert tok seg inn igjen og sporet videre. Svein Kyrre fortalte etterpå at det dagen før hadde vært masse tiurunger i det kjerret, så det var nok grunnen til at hun lette litt :-) Hun haker på sporet bra videre helt til siste vinkel som det da er opphold i. Lotta søker ned bakken (vi gikk etter en gammel traktorvei), men ettersom jeg ser at det er bratt og da tenker 'her har han ikke gått ned' så kommer hun fort opp igjen. Hun leter videre etter veier, men etter en 20 m så ser jeg at hun ikke finner noe. Så snur henne og går tilbake etter veien igjen. Lotta går da på nytt ned samme stedet og denne gangen følger jeg etter. Ikke så lenge etterpå så går hun inn i nærsøk, så da viste jeg at skanken nok var nært :-) Etter litt søk så finner hun en bitte liten kløvbit hengendes oppe inne i et ris :-) Flink jente! :-)

Veldig fornøyd med sporet, unntatt at jeg ikke stoler nok på henne (men hadde jo heldigvis nærvær nok til å snu henne og gå tilbake igjen..) Hun surret også litt av og til, og et par ganger så måtte jeg surre henne løs fra lina - i kjent Lotta-stil :-) Men sporet var bra. Dommer var imponert og hun fikk kun utmerket på alle moment, med kommentar 'Utmerket sporarbeid' :-) Det hele ledde til en 1 premie og delt 1 plass sammen med 2 andre hunder :-) Ikke så verst av en liten Lotta!! :-D Ekstra moro var det jo da også at Ronja (Dogdiggers Be my somebody) gikk til en 1 premie på blodspor i Finnmark på lørdagen hun og :-)

emma-lotta-180812-hode

Søndagen så gikk det ikke like bra, men Lotta gjorde en hederlig innsats også da :-) Dommer var Arne Einar Solsheim. Lotta startet sporet veldig bra, men roter i første vinkel. Etter endel surr der så finner hun vinkelen og går videre frem til vinkel nr 2 som da er med opphold. Her sliter hun delux og vi tråler og surrer rundt på myra (nesten hele sporet foregikk på myr - noe vi aldri har trent på mer enn et par meter i slengen :-)) en god stund. Jeg sier til dommeren at hun har mistet det, og han spør om jeg vet hvor hun hadde det sist. Det vet jeg, så han sier at vi skal gå tilbake dit. Mens vi er på tur, så slår Lotta på noe (som etterpå viser seg til å være sårleie, men det ser ikke jeg) og plutselig så er vi på sporet igjen. Hun sporer veldig bra en god stund, sliter litt med vinkel igjen (hmm.. mer vinkeltrening må til!) og kommer så til et område med mye kratt. Her vil ikke Lotta gå inn i krattet, uten svinger hele tiden av til venstre uten å finne noe der. Hun leter og styrer, og jeg ser at hun er veldig sliten så velger rett og slett å bryte sporet. Vi er da bare 50 m fra sporslutt, men det vet jo ikke jeg siden vi har surret så mye gjennom hele sporet, og også gått over deler av det :-) Med hjelp av dommer så får hun ihvertfall spore de siste 50 m til kløven, noe som hun heller ikke gjør enda vi setter henne rett på. Jenta er sliten nå... :-) Når vi omsider finner kløven (hun tar den på overvær) så er hun så sliten at hun ikke ens vil bite på den, uten bare sleiker litt og legger seg rett ned :-) Jeg må bære kløven tilbake til bilen, noe som aldrig tidligere har skjedd :-D

Hvis vi ikke hadde brutit sporet og hun hadde funnet kløven, så hadde hun fått en 2 premie sa dommeren. Uansett så er jeg veldig fornøyd med henne, og synes at hun gjorde et godt arbeid. Jeg vet jo at hun ikke er helt moden enda, og det var  hennes andre lange spor på 600m (første gikk hun på lørdagen, og så søndagen et på 670m). Hun hadde også utfordringer med ferske elgspor i sporet, noe som hun taklet fint, men hun var å sjekket de ut med jevne mellomrom. Dommeren mente at det var en god hund, og at jeg bare sku fortsette å bygge videre på henne. Øke lengden og vanskelighetsgraden på sporet, og lære meg å bruke vinden bedre. Lotta er nemmelig en hund som bruker overvær mye når hun går spor, noe som jeg synes er litt vanskelig siden jeg er vant til Fanny som går primærspor så det suser etter. Men skal låne en av elghundene til ex'en og øve meg å gå med de, så blir jeg nok bedre til å lese overværshunder etterhvert jeg og :-) Utrulig artig spor var det, og jeg er faktisk ganske så stolt over Lotta også på søndagen, over det arbeid som hun gjorde <3>

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar