mandag 25. april 2011

Jakttrening og agility

Litt treig å blogge, men her kommer resultatene av lørdagens trening :-)

Første økt
..så kjørte vi jakttrening, og da å vente tils hun får 'ja!' etter båndet er tatt av. Hadde ikke noen dummy, så ble en leke som ligner en dummy som ble kastet. Kjørte 10 kast (Hanne var kastehjelper og passepåer på dummyen) og resultatet ble som følgende: FFRRR RRRRR. Den første feilet hun pga tjuvstart, men med en flink Hanne som passet dummyen så gjorde ikke det så mye :-) Den andre tjuvstarter hun også på, men da hadde jeg ikke rukket å ta av båndet helt, så hun ble stoppet hos meg. Ellers så hadde jeg 2 ganger som jeg sa 'ja!' akkurat når hun startet. Jobbet oss fremover, og hun både sitter seg kjappere og er mer trygg i å vente nå, enda vi fortsatt bare har en liten sekunds venting før hun får springe avgårde :-)

Merker at 10 ganger ble litt lenge, fikk litt snusing mellom rundene på slutten, så må nok ikke kjøre så mange ganger. Utover det så er jeg veldig fornøyd da jeg ser at hun faktisk begynner å vente på 'ja!' før hun springer avgårde :-) Er jo ikke så ille det assa! :-) Og hun har god fokus fremover, noe som hun skal ha. Det er jo også bra da, både for jakttreningen og agilityen :-)

Runde nr 2
..trente vi å holde posisjonen ved siden. Dvs jeg gikk, og hun får klikk og belønning når hun er oppe på korrekt plass ved siden. Jeg har ikke jobbet så mye med utgangstilling på henne enda, så kan derfor ikke begynne frivedfoten derfra. Men å belønne posisjon er godt det og :-) I hovedsak så fikk hun belønning med ball fremover. Gikk både rett frem og i sirkel, så kanskje vi kan lure oss til å si at vi hadde litt sirkeltrening og? :-)

Så gikk vi over til belønning i front - kontakttrening. Belønner strategisk slik at hun må flytte bakparten litt mot meg for å få belønningen, da jeg samtidig tenker utgangsstilling. Får noen gode hvor hun kommer helt inn til benet, men mestparten er fortsatt en plass mellom rett frem og 90grader til venstre :-) Belønner i hovedsak m pølse, men kjører ball som ekstra belønning de ganger hun kommer inntil benet.

Avsluttet økten med kontakttrening i front, hvor jeg brukte pølse i åpen hånd som forstyrrelse. I hovedsak så ble hun belønnet m godbit fra motsatt hand (dvs ikke den som hadde kjøttboller synlig), og av og til med ball.

Tredje økt
..blir agility, og da hoppteknikk med et hinder som høyden varieres på. Hanne har kontroll over godbitsskålen og alt unntatt tjuvstarter og springe rundt hindret belønnes. Lotta venter bra på 'ja!' før hun starter - hjelper med vente-trening ja :-)Starter henne ved å stå ved hennes side. Hun har et riv (4 pinnen)og Per-Eirik sier at det er fordi hun da såg på meg rett etter hun fått 'ja!'. Fornøyd med Lottis :-) Kjapp liten frøken som helt sikkert kan gå fint i agility :-)

Fjerde og siste økt..
ble også hoppteknikk, men nå med stusshinder. 6 hinder er satt opp med 6 fot mellom hver, og belønning er godbit i skål som Hanne passer på. I denne økten så roter vi litt. Vanskelighetsgraden er nok alt for høy for Lotta, hun hopper de første hindrene, men springer på siden av det siste. Prøver igjen, og samme prosedyre. Flytter henne dermed lengre frem, slik at hun bare har 4 hopp. Feiler fortsatt på det siste, så vi gjør det enda enklere. Kun 2 hopp og nå begynner det å ligne på noe. Fikk dermed ikke den hoppteknikktreningen som vi ville ha - stusshopp - men sånn er det når man setter kriteriene for høyt :-) Denne runden så starter jeg henne når jeg er fremme ved skåla selv, mens PEK holder henne igjen siden hun ikke helt kan bli enda. Når jeg står forran, så har hun litt mer fokus på meg enn fremover men håper at det blir borte etterhvert. Etter siste runden så synes Lotta og at det var nok, så da sprang hun å hentet biteskinnet til han Ken for å leke med :-) Søta! :-)

PS..
Per-Eirik trente også agility med henne igår (søndag), og da sirkeltrening og mer hoppteknikk. Da kom de også så langt i ventingen, at hun satt kvar mens han gikk fremover - flinka! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar