tirsdag 10. august 2010

Snutetarget, kjegla og løsbitt

Ble ikke noen blogging igår, tross at Lotta fikk seg en liten treningsrunde på treningsbanen/Steiland :-) Igår så kjørte jeg snutetarget på targetstikk. Begynte med kort targetstikk som jeg holdt rett ned. I begynnelsen så feilet jeg henne ganske mye, da hun ville bite over den. Men etterhvert så ble det snutetarget istedet for å spise target, og hun fikk god flyt på den :-) Når jeg forlenger targetstikken så begynner hun på nytt å bite, så blir litt feiling for hver gang som ting blir litt vanskeligere.. Men det går fortere og fortere å få god flyt igjen :-) Når vi avslutter så har jeg full lengde på targetstikken, og holder denne rett ut. Synes at hun har hatt en flott fremgang og er fornøyd med treningsøkten :-) Tross at jeg måtte sette meg ned - når jeg stod så fikk vi kun bare masse hopp og sprett, så måtte sette meg ned for at hun i det hele tatt sku prøve seg på targetstikken.. Søta er som tigergutt! :-)

Idag så fikk hun to økter. Første økt så prøvde vi kjegla igjen, og den gikk forbausende bra! :-) Hun sprang rett ut fra ca 1m avstand, god fart ut og tilbake til meg igjen for å få belønningen :-) Økte ganske fort avstanden, og var på ca 3 m avstand når vi avsluttet. Kjempefornøyd med denne runden - hun hadde god forståelse for hva hun sku gjøre (springe ut til kjegla), og god flyt :-) Har enda ikke begynt å strekke tiden, uten klikker i en gang hun er fremme ved kjegla. Vil først ha god flyt ut, så kan vi trene på å bare stå ved kjegla og, før vi kjeder det sammen :-)

Etter kjegla jobbet vi litt med løsbittet. Klikket for å gripe/bite løsbittet fra hånden min, og det gikk bra. Hun vil ikke holde løsbittet enda når jeg holder det i hånden - biter bare over det og det er foreløpig nok. Trur hun synes at det er litt ekkelt å 'ta' ting fra mamma.. :-) Etter 10 klikk på det, så la jeg løsbittet på bakken, slik at hun fikk lyfte det opp derfra. Det går mye bedre - å gripe/lyfte ting fra bakken er mye enklere enn å ta det ur hånden :-) Kjørte 10 klikk på det og, før vi avsluttet treningsøkten med litt byttelek med ball.

Andre økta var mer riktet på miljøting. Lotta fikk gå agilityvippen og tunnelen, for å lære seg å mestre ting. Vippa var litt skummel et par ganger (Hanne holdt emot slik at den ikke gikk for fort), men hun var likevel veldig flink :-) Når det gjelder tunnelen så fikk hun springe igjennom den med meg på ene siden og Maja på andre siden. Full lengde, og litt vinkel på den på slutten. Artige greiier! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar