søndag 1. august 2010

Kjegla og gripe apport

Har vært en tur på Steiland idag, i klammende varme men ellers delvis overskyet. Lotta fikk 3 økter, jeg er kanskje ikke helt fornøyd med de, men så burde jeg kanskje heller ikke trene når jeg ikke er helt på topp selv..

Første økt:
Bruker musematte bak kjegla. Lotta får først 5 klikk bare for å stå på musematta, før jeg flytter meg ca 1 m unna. Hun går fint frem til kjegla, men har problemer med ståen. Dvs at hun går frem, trør på musematta og snur og kommer tilbake i en gang... Kjører 5 nye klikk bare for å stå på musematta, uten at det ser ut til å hjelpe noe nevn verdt. Fjerner musematta og klikker Lotta bare for å stå ved kjegla. Går ca 1,5 m fra kjegla, og venter å ser.. Lotta er ganske usikker på hva hun skal gjøre. Går fint frem mot kjegla, og klikker når hun er fremme. Belønner ved kjegla for å dermed også få lov til å klikke et par ekstra ganger bare ved å stå ved kjegla. Belønner siste med jackpot da hun faktisk har 1 sek stå (om enn det er mens hun snuser på kjegla) før hun får pause.

Andre økt:
5 nye klikk ved kjegla (ingen musematte) før jeg fjerner meg ca 2 m fra kjegla. Kjører 10 klikk for å gå til kjegla, der belønningen serveres ved kjeglen. Har fortsatt vanskelig for å stå ved den, slik klikker også bare for å stå ved kjegla litt mere. Får også flere gå rundt kjegla (hun går frem til kjegla, går rundt den og kommer tilbake til meg..), hvilket ikke blir belønnet. Trur kanskje ikke det er så lurt å trene triks med Lotta likevel.. :-D Ev så kanskje hun ikke blir lydighetshund, uten kanskje vi burde satse på freestyle? :-D

Tredje økt:

Varierer mellom å trene på å gripe treapport og kontakt.
Kjører 10x bite i treapport mens jeg holder den (vanskelig synes Lotta! Mye enklere å plukke opp treapport, enn å ta den fra hånden min..). 10x kontakt i front, 10x bite i treapport, 10x kontakt i front.. Avslutter med at hun får hente ball og apport annen hver runde (får hente apporten 5 ganger), og hun er SÅÅÅÅ mye flinkere å ta apporten selv fra bakken enn å ta den fra hånden min. Det er kjempevanskelig å gripe apporten fra hånden synes Lotta :-) Men hun hadde noen veldig bra, og konsise 'nå tar jeg den!', så det går sakte med sikkert fremover det med :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar