torsdag 12. april 2012

BAT set-up 1

Har bestemt meg for å prøve å gjøre noe med Lottas bjeffing mot andre folk og hunder, og etter å ha vært på seminar med Grisha Stewart angående BAT så trur jeg at dette er riktig vei å gå :-) Nå er det jo slik at jeg er helt ny på BAT selv, og kommer absolutt til å gjøre masse feil før det blir rett. Men fordelen med BAT (slik som annen positiv trening) er jo det at hvis jeg gjør feil, så er egentlig ikke så veldig stor skade skjedd... Heldigvis :-) Har skrevet et inlegg om seminaret m BAT på http://dogdiggers.com/blogg/?p=8912, så sier ikke noe mer om hva BAT er her. Er så heldig å få hjelp av Yvonne med sine 4 hunder nå i første omgang, men trenger etterhvert enda flere hunder å jobbe mot så hvis du vil hjelpe meg og samtidig lære litt om BAT, ta kontakt på emma@dogdiggers.com :-)

Siden treningen blir satt opp som set-ups, så har jeg selvfølgelig også en plan for treningen :-) Nå er det jo ikke bestandig slik at enda en plan er bra på papiret så er det ikke bestandig at den virker helt, hvilket gjør at man selvfølgelig må endre planen etterhvert hvis det skjer. Dette er ihvertfall planen for Lottas 1.e set-up med BAT :-)

Set-up: 1
Dato: 11.04.2012
Klokkeslett: 18:30-20:00 (inkl kort innføring i BAT først, samt litt skravling på slutten :-))
Sted: Andselv, Parkeringsplassen til Gilde
Vær: Snø, sludd
Hjelpehund: Tupy, Engelsk Toy Terrier, 7 år (f. 2005)
Kommentar om hjelpehund: Tupy har ingen problemer med andre hunder, men sier ifra hvis hun synes det blir for mye. Bærer klær siden det er kaldt ute og hun fryser lett. Lotta har som 8 uker gammel valp hilst på henne under en sosialiseringsstund på treningsbanen ved Bardu Hund men trur ikke de har hilst siden da.

Tanker før sesjonen:
- Siden vi er i nytt miljø så skal Lotta få en liten luftetur før vi begynner. Ca 10 min for å gjøre fra seg og gjøre seg litt kjent med miljøet.
- Tupy plasseres ut på sin plass før jeg tar Lotta ut av bilen når treningen begynner.
- Bruker ikke klikker som markør, kun ord 'Bra'.
- Bonusbelønning er godbiter (pølse).

Plan for dagen:
1) Tupy står med siden/ryggen til. Stille, ev lite bevegelser. Lotta jobber rett mot Tupy, men vi avslutter før vi er helt fremme. Belønning er å gå ifra. Bonusbelønning i form av godbit av og til. Pauser når det trengs.
2) Runde nr 2 så skal Tupy være i mer begevelse – sidelengs.
3) Runde nr 3 så skal Tupy på nytt være stille. Denne gangen skal vi gå hele veien frem slik at Lotta får snust på Tupy, først bakfra så snute mot snute. Gå fra mellom gangene.
4) Passet avsluttes med parallellgåing rundt parkeringsplassen. Bruk den avstand som trengs.

Refleksjoner etter treningen:
Siden dette er vår første set-up med BAT så vet jeg egentlig ikke hva jeg kan forvente. Lotta er rolig når hun blir tatt ut av bilen, og vi begynner å jobbe mot Tupy. Lotta ser Tupy tidlig, men reagerer ikke så veldig mye på henne, er relativt avslappet og går fint. Det jeg merker er at jeg selv synes at det er vanskelig å velge hvilke signaler jeg skal belønne. Lotta er som sagt i stort sett veldig avslappet hele tiden, og føler i grunn at de fleste de ganger hun ser på meg (hvilket hun gjør ofte) er rett og slett for å søke kontakt. Vi jobber oss ganske så fort frem, og får avsluttet første økt uten noe særlig reaksjon fra Lotta (hun er i grunn ikke veldig interessert i Tupy i det hele tatt).

Runde nr 2 så er Tupy i bevegelse og da blir Lotta litt mer interessert. Får noen flere klare 'Lotta ser på Tupy', men synes fortsatt at det er vanskelig å vite hvis det er et dempende signal, eller hvis det bare er kontakt mot meg. Men å andre siden så er vel kanskje 'kontakt mot meg' etter hun har sett på Tupy uansett et tegn på at hun er ferdig? Lotta er avslappet og velger selv til å pause seg med snøbading innimellom fekkene :-)

Runde nr 3 blir kortet ned siden Lotta er så pass avslappet. Går egentlig veldig rett på i en gang, og stopper ca 1-1,5 m ifra Tupy. Her merker jeg at Lotta er litt mer usikker. Hun vil gjerne holde seg litt bak meg, og vil ikke se på Tupy noe særlig. Har også endel dempende signal (sleiker seg på snuten) som jeg ikke legger merke til men ser etterpå på videoen. De ganger Lotta velger å gå bort, så får hun lov til det. Ellers så får vi to snusinger på Tupy (bakfra), som går fint. På videoen så ser man at Lotta etter å ha snuset på Tupy første gang, har et sekunds flørte-lekestillingsinvit før hun følger etter meg. Vi avslutter etterhvert siden Lotta ikke vil gå frem til Tupy tross at hun får mulighet.

Avslutter treningen ved å gå på tur ilag, parallellt. Først nå interesserer Lotta seg ordentlig i Tupy. Hun går fort opp bak Tupy for å snuse, og siden Tupy ikke helt liker dette så får Lotta beskjed om å holde seg unna. Lotta svarer fint på det, snur seg litt vekk og går opp snett bak henne istedet (ca 30-40 cm mellom hundene). I løpet av turen så varierer avstandet mellom hundene litt. Vi går etter en vei, og de får selv bestemme hvis de vil gå næmere eller ifra hverandre. Lotta bruker nesen mye for å samle info om Tupy på avstand, hvilket er bra. Hun er helt rolig og avslappet. Når vi skal snu, så prøver Lotta å invitere Tupy til lek (går ned i lekestilling, først når hun er oppe på brøytekanten, før hun hopper ned og prøver igjen nede på veien). Tupy er ikke så veldig interessert i dette, og bjeffer på Lotta for å få henne til å kutte ut. Lotta blir litt usikker av dette (ørene hennes reises litt men hun drar de bakover. Også hårene på ryggen reiser seg litt), men prøver med noen flere inviter i en bue rundt Tupy, før hun fryser og blir stående stille. Hun står da i en C, vekten er litt bakover, raggen er litt reist, halen er litt lyftet men ikke stiv, ørene lyftet men bakover, hodet er vendt litt bort fra Tupy. Mens Lotta står slik så går Tupy frem for å snuse på Lotta. De får lov å snuse snute mot snute i en liten sekund, før jeg ber Yvonne om ta Tupy bort bakover. Når Tupy har begynt å gå ifra så ber jeg Lotta komme til meg, og hilsesituasjonen er over :-) Rett før vi skal avslutte så går vi forbi vår bil, og her skjer det en interessant ting. Har bakluken åpen på bilen min. Tupy er egentlig den hund som er nærmest bilen, men når vi kommer frem til bilen så går Lotta i en bue forran Tupy og stiller seg mellom Tupy og bilen. Her spenner hun seg opp litt mer enn forrige gang, også her er hårene litt reist, ørene kommer opp (men trekt bakover), halen kommer opp i rygglinje. Hun står også her i en C mot Tupy og holder hodet litt vendt bort, dog mere rett mot enn forrige gang. Fryser i denne posisjonen. Tupy går frem og snuser, sleiker seg 2 ganger på snuten og akkurat i det både Yvonne og jeg tenker å si at vi bør bryte de, så bjeffer Tupy på Lotta. Lotta gjør ikke noe, holder posisjonen (flytter kanskje vekten sin bittelitt bakover) sin uten å utfordre noe mer, Yvonne lokker Tupy bort, og øyeblikket er over. Vi går ytterligere noen titalls meter for å løse opp i ev spenninger, men både Tupy og Lotta er på nytt avslappet, så vi avslutter turen.

Det var egentlig turgåingen som sku ha vært filmet (må huske det neste gang!) siden det var der vi fikk mest interesse og også mest språk. Er veldig fornøyd med turen. Lotta var rolig og grei, svarte fint når hun ble snakket til (Tupy er jo tross alt en eldre dame, og de viser man respekt over). Er, tross at jeg syntes det var vanskelig å markere dempende signaler tydelig, fornøyd med treningen. Lotta var rolig hele tiden, om enn litt ukomfertabel når vi står som nærmest på slutten av runde 2, og i runde 3, hvilket jeg egentlig følte når jeg trente, men som vises enda mer tydelig på videoene.

Å tenke på til neste gang:
- Jeg skal ikke ha treningsvest på (misstenker Lotta til å tru at vi faktisk sku jobbe, bruker den jo aldri ellers..).
- Godbiter i lommen skal ha mindre verdi (pølser lukter veldig godt, og Lotta hadde endel fokus mot denne), ala harde godbiter slik som levergodbiter eller hundemat.
- Lotta har heller ikke fått middag før treningen, hvilket selvfølgelig også tilsier at maten/godbitene har høyere verdi. Neste gang skal hun ha spist.
- Jeg må bli flinkere til å markere adferden hun gjør bedre. Både med markør og hvordan vi går ifra.
- Må også bli flinkere til å holde kjeft :-) Ser at jeg snakker litt for mye genrelt, hvilket sikkert også hjelper på at Lotta ser mer mot meg :-)
- Må også bli flinkere til å se på Lotta. Når hun holder seg bak meg, så er vi sannsynligvis for nært, det samme når hun egentlig ikke vil se på Tupy. Så dette må jeg huske på. Tross at Lotta virker rolig i den situasjonen, så sier hun jo tydelig at hun ikke vil nærmere. Gikk nok litt for fort frem her, så må bli flinkere til å også huske på det..

2 kommentarer:

  1. Artig å lese - selv om æ va der sjøl. Du får med dæ (og huske) mye som går mæ hus forbi når det gjeld hundan sitt språk.

    SvarSlett
  2. Man lærer mye av å se på filmene etterpå og :-) Ser mange ting der som man overser når man trener, så det er kjempelæring. Og tusen takk for at du vil trene sammen med oss - er gull verdt! :-) Lærer masse, både Lotta og jeg! :-D

    SvarSlett