mandag 14. juni 2010

Spor!

Lotta er 12 uker gammel og har begynt å få gå litt spor :-)
6 spor (utlagde spor vel å merke.. :-)) har hun gått hittils, og jeg er imponert over fremgangen på sjokoladebollen min! Hun er veldig flink, og jeg ser stort potensiale! :-)

Lotta gikk sitt første spor 9,5 uker gammel. Det var et godbitspor på ca 3 m med fiskekaker i hvert fotspor og en matskål med Lottas lunsj som sporslutt :-) Hele seansen med bilder kan dere se her.

Lottas andre spor var det Per-Eirik som gikk med henne mens jeg var i Oslo. Det var heller ikke så langt, ca 3 m, og det gikk tydeligvis veldig bra det med. Per-Eirik skrøt no av hun ihvertfall :-)

I helgen har Lotta fått gå 4 spor, og vi har nå begynt å minske godbitene i sporet (av den enkle grunn at hun gjerne går over, og av og til tilbake for å spise den hun gikk over..) samt at leke er introdusert som sporslutt. Her kommer en kjapp oppsummering av helgens spor:

Lørdag 12.6, spor 1
Sporlegger: Emma
Lengde: ca 10 m med pølse i hvert 3:e fotspor. Går tett i tett med fotsporene.
Liggetid: få minutter til tissepause :-)
Underlag: Tørr lyng
Slutt: Kong i tau + pølser
Utførelse: Lotta tar sporet godt, og går målbevist ivei. Følger sporet i primærspor hele tiden. Går over noen pølsebiter og går da tilbake. Leker godt med kongen etter at pølsebitene er spist opp.

Lørdag 12.6, spor 2
Sporlegger: Emma
Lengde: ca 15 m med pølse i hvert 3:e fotspor. Går tett i tett med fotsporene.
Liggetid: få minutter til tissepause :-)
Underlag: tørr lyng
Slutt: Ball, får godbiter hos meg etter lek
Utførelse: Også på dette sporet så er Lotta veldig konsentrert og flink. Hun har samme tendens på dette slik som på forrige, dvs at hun vil gå tilbake å spise de pølsebiter som hun går over. Jeg går frem for å blokkere henne når jeg ser at hun går tilbake. Ellers så har hun god fremdrift i linen, og går godt frem alene (ca 3-4 m). Leker bra på slutten av sporet :-)

Søndag 13.6, spor 1
Sporlegger: Emma
Lengde: ca 40m med pølse i hvert 4:e fotspor. Går tett i tett med fotsporene.
Liggetid: ca 5 min
Underlag: våt lyng, regn
Slutt: Ball, får godbiter hos meg etter lek
Utførelse: Tar sporet godt og går avgårde. Veldig målbevist og i god fart. Går over noen godbiter men da går jeg bare frem og stiller meg på de slik at hun ikke får løsning/belønning på å gå bakover. Sporer veldig bra. Kjempefornøyd tross noen få snurringer der hun prøvde å gå tilbake igjen.

Søndag 13.6, spor 2
Sporlegger: Emma
Lengde: ca 40m med pølse i hvert 5:e fotspor. Går tett i tett med fotsporene. Vinkel 90 grader etter ca 30m og så 10m til sporslutt.
Liggetid: ca 5 min
Underlag: våt lyng, regn
Slutt: Ball, får godbiter hos meg etter lek
Utførelse: Lotta slurver litt i sporstart - går bare rett avgårde uten å spise pølsebitene :-) Går veldig bra fremover og med god fremdrift. Kun en gang hun snur, men går ikke tilbake i sporet. Litt artig ved vinkel, da hun ser opprinnerlig forbauset ut over at sporet plutselig tar slutt :-) Går ca 0,5m frem for å sjekke, før hun går tilbake til sporet og undersøker grundig hvor det ble av. Finner vinkel og går videre. Går bitte litt ut til venstre ved sporslutt (ca 0,5m), men slår inn og finner ballen likevel :-) Flinke jenta!! :-) Leker veldig bra med ball på slutten. Meget fornøyd! :-) Notat til meg selv: Få henne mer interessert i sporstart, slik at hun ikke slurver her. Er fort gjort at det blir slurvete spor ellers..

Kjørte også litt innkalling i skog, der jeg går ut å gjemmer meg 2 ganger, roper og Hanne slipper henne. Første innkallingen så er hun litt distrahert av Hanne/Elin, men kommer når jeg roper navnet hennes for andre gang. Kommer rett frem og blir veldig glad når hun finner meg :-) Får pølse og lek med ball som belønning. Den andre innkallingen så kommer hun på første gang jeg roper, men springer først å sjekker ut den plass hun fann meg på første gang, før hun kommer videre til meg. Pølse og lek som belønning også denne gang. Tredje innkallingen så roper jeg på henne mens jeg springer utover, Hanne slipper og Lotta kommer så fort en liten labradorkropp kan bære henne :-) Tjukke smukka er flink, masse lek og litt pølse til belønning :-)

Er veldig fornøyd på hvordan utviklingen av Lotta er i skogen akkurat nå. Nå gjelder det bare å ikke trene for mye slik at hun blir lei, og å trene variert. Vi fortsetter å trene litt grundferdigheter hjemme, alt på babynivå. Det er utrulig morsomt å se hvor fort de lærer - og for en presisjon det krever av meg som hundefører! Her gjelder det å holde tungen rett i munnen, og allerede nå være svært bevist på hva man belønner eller ikke. Moro! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar