onsdag 21. juli 2010

Kjegla!

Ble trening igår, men ikke blogging, så den blir idag istedet :-)

Igår hadde jeg bestemt meg for å begynne på kjegla på lillesnuppa - hvorfor ikke liksom? :-) Så treningen ble lagt opp i 2 økter, og slik ble det hele.. Belønner kontakt m godbit og musematte med lek/godbit.

Første økt:
1) 5x kontakt. Resultat: RRRRR - alle rett :-)
2) 5x trykke på musematte med pote(r). Avstand 1m. Resultat: RRFRR. Feiler ved å springe bort til Hanne og Elin.
3) 5x trykke på musematte med pote(r) som ligger ved en kjegle. Avstand 1m. Resultat: RFFRF, RRFFR RFRFR. Måtte kjøre flere ganger pga høy feilprosent. Noen ganger da hun feiler så springer hun bort til Hanne og Elin. Dette gjør hun gjerne hvis hun først blitt feilet på å attakere kjegla (hopper på den, biter, prøver å få den med seg..). Etter at kjegla blir satt opp breved musematta, så flyttes meste fokusen til kjegla, og helst da med å prøve å få den med seg..

Andre økt:
Avstand til publikum økes, slik at jeg skal slippe at hun springer dit når ting blir vanskelig, uten at hun heller kanskje prøver å jobbe igjen. Nå er jeg lengst ned i hjørnet på banen, kontra første økt som var kanskje 10 skritt unna Hanne og Elin.
1) 5x kontakt. Resultat: RRRRR
2) 10 x musematte. Avstand 1 m. Resultat: RRRRR RRRRR
3) 5 x musematte ved kjegla. Avstand 1 m. Resultat: RFRFR. Her er det egentlig jeg som feiler henne av grunner jeg absolutt egentlig ikke vil.. Musematten ligger litt bak kjegla, Lotta springer frem med stiller seg ved kjegla uten å trø på matta.. Og jeg, fullstendig teit og totalt hjerneløs, feiler henne siden hun faktisk ikke trør på musematta.... Men hun gjør jo så absolutt adferden jeg egentlig er ute etter så korrekt som hun bare kan - ikke noe snusing, biting, fanging, attakering eller trøing på kjegla. Flotte jenta springer frem, stiller seg og venter fordjevelsk på belønning som uteblir, bare fordi at mamma har tenkt at jeg vill ha musematta - kjegla skal i dette tilfelle bare være der... :-S Sukk mitt hjerte, ja ja... :-/ Der og da virket det logisk. Sekundene etter vi er ferdig med treningen og jeg plukker opp musematta/kjegla så lurer jeg fælt på hva jeg holder på med egentlig............. Men neste gang, ja da skal jeg belønne også hvis hun står ved kjegla (så lenge hun ikke attakerer den først vil si), det skal jammen være sikkert å visst! Musematta er jo bare en hjelp til å finne et område jo... ikke noe som jeg skal ha fokus på. Skjerpings Emma! Og tusen takk til flotte Lotta som er så mye flinkere enn sin eier :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar