onsdag 14. juli 2010

Spor med Armin Winkler

Ikveld har jeg vært på Bardufoss sammen med Hanne/Ken og Camilla/Luis for å lære litt om spor. Dvs vi ville egentlig lære om søk etter gjenstander i bygg, men det mente Gunn-Anita at vi ikke hadde noen bruk for, så da ble det spor istedet :-D

Spor ja. Eller spor å spor.. Jeg var jo egentlig glad for at jeg tatt med meg Lotta (tenkte bare hun sku få miljøtrening i nytt bygg, og at jeg egentlig sku gå med Fanny), for det ble hun som fikk økten. Arwin begynte med å tråkke opp et felt (1,5x1,5 hundens lengde) og legge masse godbiter i det. Her er tanken at hunden skal lære seg at opptråkket mark/fotavtrykk gir belønning, men å snuse utenfor ruten gir ikke noen ting. Uten forsterkning utenfor den opptråkkede ruten så vil hunden da gå tilbake til å snuse i ruten, for det er jo der den finner godbitene. Godbitene skal ha lite lukt, fordi man vil at avtrykken/opptråkket skal være lukt nr 1, mens godbitene er lukt nr 2. Armin kjørte mye slik trening, og begynte aldri å gå spor med valper før de var 6-7 mnd gammel. Jeg fikk beskjed om å jobbe med en slik rute nå i 2 mnd til, og så kunne vi begynne å legge spor..

Helt seriøst. Jeg skjønner tanken bak ruten, og det blir sikkert knallgode sporhunder som kun går i primærspor. Men 2 mnd med kun en liten rute der hun bare skal spise godbiter?! Lotta klarer det helt sikkert galant, men JEG kommer jo å være gørrlei før jeg er kommet halvveis.. :-) Skal absolutt prøve metoden både på Lotta og Fanny, men hvis jeg klarer å holde ut å bare 'trene' i en liten rute i 2 mnd, vel.. Det vet jeg ikke. Kommer ikke å bli mange treningsøkter med det i de 2 mnd ihvertfall.. :-) Men vi skal prøve. Er jo ikke verre enn at jeg gjør det på min uansett så stygge plen, og at hun da får spise et av sine måltider der hver dag. Det er jo trening det og, og da kanskje jeg kommer meg litt lenger inn i de 2 mnds trening enn hvis jeg faktisk skal ta det når jeg er på trening ellers... :-)

Fra ruta, så går man så etterhvert over til en trekant, der man så begynner sporet i en av trekantspissene. Det skal fortsatt være godbit i hvert fotspor, så blir ordenlig med godbitsspor av det her. Armin var veldig opptatt av at når man la inn pinner/ting i sporet, så sku ikke de være så interessante, heller ikke slutten. Man kunne gjerne belønne hunden, både med kos og godbit, men det er selve sporet som skal være det mest artige. På slutten av sporet så tråkket han opp en sirkel som han strødde ut mere godbiter på igjen, for å på den måten ha litt tid til å avslutte sporet (dvs kle av hunden) uten å gjøre den store saken av sporslutt heller. Han mente også at liggmarkering var bedre enn apportering i sporet, da hunden da aldri går ut av sporet. Den legger seg ned, man går frem å plukker gjenstanden, belønner og sender hunden ut på sporet igjen. Ved apportering så må hunden egentlig opp i nytt sporoppsøk for å starte på nytt, og det mente han bare var unødvendig. Hvis man hadde hunder som virkelig likte å apportere (slik som retrievere), så kunne man bruke apport, men hvis man ellers hadde hunder som egentlig måtte brukes tid på å lære å apportere gjenstandene, så kunde man like gjerne lære dekkmarkering. I hans tilfelle så er jo ikke apportering et alternativ, da han og hans ekvipasjer ble brukt ved sporing av kriminelle osv, og siden gjenstandene blir ødelagt som bevismateriell hvis hunden rørte eller apporterte den, så var liggmarkering det naturlige valget. Og det kan man jo skjønne :-)

Så Lotta da? Jo, hun fikk som sagt et slikt felt, og hun spiste godbiter som bare det hun :-) Hun var 2 ganger litt utenfor ruten, men det er lov og hun valgte fort å gå tilbake igjen. Utenfor ruten så var det jo ingen godbiter, men det var det jo inni... Hun fikk ikke spise opp alle godbiter, men når nesten alle var spist opp så sku jeg ta henne med. Han syntes at hun hadde et fint søk og var energisk. Hørtes nesten litt negativt ut, så trur kanskje at han hadde velat ha henne litt roligere.. Tjukk var hun også, så fikk beskjed å slanke henne :-D Det blir jeg ikke å gjøre da men.. :-) Jeg er forså vidt fornøyd med Lottas prestasjon. Hun søkte intens, kom seg fort inn i ruten igjen, og var glad å ivrig. Synes heller ikke at hun er for tjukk - hun holder jo akkurat nå på å strekke seg, så jeg synes at hun tar av seg fort nå.. Hadde han sett henne for 4 uker siden så hadde jeg vært enig, for da var hun rund som en kjøttbolle :-D Men nå synes jeg faktisk at hun er fin jeg, så hun får no bare være slik som hun er. Regardless to what Arwin Winkler says! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar